|
Wysłany: Czwartek 05 Lipiec, 2007 23:22 |
|
|
Witam!
Jako, że jest to temat o grach bitewnych nie może zabraknąć tu szachów- jednej z najstarszych gier bitewnych...
HISTORIA:
Jak przypuszczają niektórzy badacze, odnalezione terakotowe figurki na terenach dawnej Mezopotamii (datowane na 6000 lat p.n.e) używane były jako szachy. Bliskie współczesnym zasady gry w szachy opracowano w V wieku n.e. w Indiach, o czym świadczą wykopaliska i zapisy w starych księgach; ta starożytna odmiana szachów nosiła nazwę czaturanga. W Europie grę w szachy poznano około 1000 lat temu.
Pierwsze informacje o szachach w Polsce pochodzą sprzed ok. 800 lat. W Szczecinie, Krakowie, Kołobrzegu, na wyspie Wolin, w Gdańsku znajdowano figurki szachowe powstałe w okresie od X do XIII wieku. Natomiast w Sandomierzu, podczas badań archeologicznych w 1962 roku osady na Wzgórzu Świętojakubskim, znaleziono słynny, prawie kompletny, zestaw figur szachowych z rogu jeleniego pochodzący z XII wieku.
Obecnie szachy znane są na całym świecie. Najwięcej szachistów jest w Rosji, wielu jest też na Węgrzech, a poza Europą - w USA.
BIERKI (PIONKI)
Przeciwnicy dysponują zestawami bierek w odmiennych kolorach. W skład każdego z nich wchodzi osiem figur: król, hetman (czasami nazywany damą lub królową), dwa gońce (z niemieckiego nazywane czasami lauframi), dwa skoczki (zwane też popularnie końmi), dwie wieże oraz osiem pionów.
Wg tradycji oraz zgodnie z wieloma analizami niebywałej ilości partii każdej figurze przypisuje się pewną teoretyczną wartość punktową:
hetman – 9 punktów,
wieża – 5 punktów,
skoczek i goniec – 3 punkty,
pion – 1 punkt.
Król nie ma przypisanej wartości punktowej – jest bezcenny.
REGUŁY
Grę zawsze rozpoczynają białe, co daje im pewną inicjatywę w początkowej fazie partii. Gracze na zmianę wykonują posunięcia swoimi bierkami zgodnie z zasadami ruchu dla danej bierki i jeśli wejdzie ona na pole zajmowane przez przeciwnika zbija jego bierkę.
Szach jest groźbą zbicia króla, która musi być zażegnana przez przeciwnika w następnym posunięciu (króla nie można zbić). Mat, czyli postawienie króla przeciwnika w szachu przed którym nie ma obrony, kończy partię i oznacza zwycięstwo gracza, którego bierka matuje króla przeciwnika. Remis występuje w przypadku, gdy:
gracze uzgodnili taki wynik partii,
na planszy wystąpił pat (jedna ze stron nie może wykonać prawidłowych posunięć, a jej król nie jest szachowany),
żadna ze stron nie posiada środków niezbędnych do wygranej (choćby teoretycznej),
powstała tzw. martwa pozycja, czyli żaden z graczy nie jest wstanie dać mata nawet przy najlepszej grze,
partia zwykle kończy się remisem, gdy:
pozycja na planszy pojawiła się trzykrotnie,
jedna ze stron daje wiecznego szacha,
wykonano pięćdziesiąt posunięć bez ruchu pionem i bicia dowolną bierką.
Zestaw do gry można kupić od 2 zł. |
|