|
|
|
|
|
|
Autor Wiadomość |
|
Wysłany: Sobota 29 Grudzień, 2007 20:46 |
|
|
Czy ktoś z was miał styczność z tym systemem?
Mnie zainteresował głównie dlatego, że ma dość oryginalną i ciekawą dla mnie tematykę - słowiańską. Jest to Historical Fiction, świat, w którym Mieszko nie przyjął chrztu, a licho naprawdę jest w lesie. Bogowie są prawdziwi, zarówno Chrystus, jak i ci słowiańscy. Świat jest w zasadzie podzielony na dwa stronnictwa: Chrześcijan, czyli głównie Niemców i Słowian z Władztwa Lechickiego albo Rusi (chociaż raczej tego pierwszego).
Istnieją dwa "wymiary", świat widzialny i Niwia. Niwia to stworzona z magii ojczyzna demonów, która jest analogiczna do świata "rzeczywistego", ale równocześnie inna; są tam cztery wymiary, a więc czasem idziemy godzinami krótką, zdawałoby się, dróżką, a czasem w paru krokach jesteśmy już w zupełnie innej części świata. Do Niwii dostać się mogą Widzący i kapłani, a także guślarze i wiedźmy, ale w ograniczonym stopniu.
Czarować potrafią tylko kapłani, każdy służący jednemu z 6 bogów słowiańskich: Peruna, Welesa, Mokoszy, Swarożyca, Strzyboga i Chorsa.
Mechanika też może być; nie wiedzieć czemu skojarzyła mi się z Wiedźminem, ale jest lepsza. Dość ważne są sukcesy, co może trochę śmieszyć, biorąc pod uwagę to, że są wyszczególnione jako "zasada opcjonalna" ____________ Życie to ciągle umieranie - Karion
A jazda samochodem to ciągłe wysiadanie - Domius |
|
|
|
|
Wysłany: Poniedziałek 31 Grudzień, 2007 16:42 |
|
|
Słyszałem, słyszałem! System, jak system, ale pomysł wprowadzenia realiów słowiańskich to rewelacja. Zawsze mnie ciągnęło do dawnej historii (np. co się działo w Polsce przed Mieszkiem? Jak dla mnie to znacznie ciekawsze niż to, co się działo po nim...) Może mam to jeszcze z okresu, kiedy czytałem Kajka i Kokosza ____________
|
|
|
|
|
Wysłany: Poniedziałek 31 Grudzień, 2007 17:51 |
|
|
Takie realia mają choćby praktyczne zalety - np. zamiast mnóstwa potworów
z różnych mitologii wpakowanych do jednego worka mamy ciekawe i pomysłowe (bo "prawdziwe") upiory i demony*
Poza tym rzeczywiście warto sobie zobaczyć jak to było przed chrześcijaństwem, gdy - paradoksalnie - panowała większa wolność i tolerancja.
* - Jeśli komuś podobały się potwory w cRPG Wiedźminie to i tu znajdzie podobne. ____________ Życie to ciągle umieranie - Karion
A jazda samochodem to ciągłe wysiadanie - Domius |
|
|
|
|
Wysłany: Wtorek 01 Styczeń, 2008 11:17 |
|
|
Wolność i tolerancja? W obrębie czego? ____________ If I was in World War Two they'd call me spitfire
Cause you know that I can^ ^ |
|
|
|
|
Wysłany: Wtorek 01 Styczeń, 2008 13:33 |
|
|
ja słyszałem tylko z nazwy zaciekawił mniue i na razie planuję kupić |
|
|
|
|
Wysłany: Wtorek 01 Styczeń, 2008 16:01 |
|
|
Cytat: | Wolność i tolerancja? W obrębie czego? |
Chodzi o to, że przed wpływami Chrześcijańskimi Słowiańskie społeczności żyły inaczej niż ludzie na zachodzie. Panowała większa swoboda i demokracja (najważniejsze sprawy sporne rozstrzygali na wiecach starsi opola). Dopiero później powstał "urząd" księcia, a potem króla i spójne państwa. Nie mówię, że była tam jakaś utopia, ale myślę, że żyło się lepiej niż w feudalnym społeczeństwie późniejszego średniowiecza. Przynajmniej tak wynika z tego, czego na razie się dowiedziałem. ____________ Życie to ciągle umieranie - Karion
A jazda samochodem to ciągłe wysiadanie - Domius |
|
|
|
|
Wysłany: Wtorek 01 Styczeń, 2008 17:19 |
|
|
ile kosztue podręcznik? i ile jest do tego książek? |
|
|
|
|
Wysłany: Wtorek 01 Styczeń, 2008 17:32 |
|
|
Zdaje mi się, że jest tylko jedna, podręcznik podstawowy.
System jest chyba mało popularny, ale można go kupić za 50 złotych choćby TU ____________ Życie to ciągle umieranie - Karion
A jazda samochodem to ciągłe wysiadanie - Domius |
|
|
|
|
Wysłany: Wtorek 01 Styczeń, 2008 17:52 |
|
|
Problem z 'czasami przedchrześcijańskimi' polega na tym, że wiadomo niewiele. Źródła pisane są rzadkie i nieobiektywne, taki np. Piotr z Duisburga pisał tak, żeby udowodnić, że ekspedycja krzyżacka jest jedynym skutecznym sposobem na chrystianizację Prusów (wprawdzie jego relacje pochodzą z czasów nieco późniejszych niż te, o które nam chodzi, ale to pomińmy). Pojawia się sporo pytań bez odpowiedzi, sytuacji kompletnie niejasnych, których archeologowie albo nie tłumaczą, albo tłumaczą każdy inaczej. Jak chociażby to, czemu budowano osiedla na wodzie i jak się to działo, że ewolucje kulturowe na kontynencie następowały niezależnie od siebie w tym samym czasie (nagle, w tym samym przedziale czasowym, wszelkie europejskie plemiona przestały grzebać zmarłych, a zaczęły palić ciała na stosach, albo ni z tego ni z owego w grobach przestały pojawiać się składowiska przedmiotów mających się przydać w zyciu-po-życiu). W przypadku niektórych kultur, chociażby Jaćwingów, pojawia się dodatkowy problem - w pewnym okresie znikają cmentarzyska (ot, ludzie przestali umierać ). Zagadek jest dużo, niektóre potrafią spędzić sen z powiek, dlatego dobrze, że jest Arkona. System osadzony w takich realiach daje pewne oparcie w historii, ale pozostawia sporą swobodę. Tak, jak być powinno. ____________ If I was in World War Two they'd call me spitfire
Cause you know that I can^ ^ |
|
|
|
|
Wysłany: Wtorek 01 Styczeń, 2008 17:55 |
|
|
to ok, w książce jest napisane jak te realia były i się przedstawiały? |
|
|
|
|
Wysłany: Wtorek 01 Styczeń, 2008 18:04 |
|
|
Cytat: | Zagadek jest dużo, niektóre potrafią spędzić sen z powiek |
I właśnie dlatego to takie ciekawe. Jak dla mnie, dużo ciekawsze, niż klepanie faktów o powstaniach i rozbiorach.
System jest rzeczywiście mało popularny, bo z tego, co wiem, jest słabo dopracowany (to nie moja opinia, nie wczytywałem się w niego). Poza tym, gracze, którzy chcą wybitnie historycznych realiów, na pewno się rozczarują (właśnie dlatego, że niewiele o tych czasach wiadomo), natomiast gracze, którzy szukają typowej fantasy, też nie będą zadowoleni (no bo ileż można jechać na samych babach jagach). Mimo wszystko, cały projekt zasługuje moim zdaniem na dużą pochwałę. ____________
|
|
|
|
|
Wysłany: Wtorek 01 Styczeń, 2008 18:09 |
|
|
Poza tym, jest to rzadka okazja, żeby sprawdzić, jakby to mogło być, gdyby pewnej miłej Czeszce nie udało się naprowadzić Mieszka na drogę świętej wiary ____________ If I was in World War Two they'd call me spitfire
Cause you know that I can^ ^ |
|
|
|
|
Wysłany: Wtorek 01 Styczeń, 2008 18:13 |
|
|
Właśnie. Wszystko przez te kobiety... ____________
|
|
|
|
|
Wysłany: Wtorek 01 Styczeń, 2008 18:52 |
|
|
Cytat: | Zagadek jest dużo, niektóre potrafią spędzić sen z powiek, dlatego dobrze, że jest Arkona. System osadzony w takich realiach daje pewne oparcie w historii, ale pozostawia sporą swobodę. Tak, jak być powinno. Smile |
Cóż, ja tylko napisałem to, o czym na razie się dowiedziałem, nie wiem, czy to pewne, czy nie.
Cytat: | to ok, w książce jest napisane jak te realia były i się przedstawiały? |
W książce też są tylko wybrane teorie, czasem nagięte, żeby świat był spójny, więc niekoniecznie należy traktować to wszystko jak pomoc naukową
Cytat: |
System jest rzeczywiście mało popularny, bo z tego, co wiem, jest słabo dopracowany |
Mi osobiście nawet się podoba, chociaż w praktyce go nie sprawdzałem Najgorsze są chyba obrażenia, bo przy uderzeniu pięścią wynoszą chyba... 3k1. Czyżby odnaleziono legendarnego Graala i nikt mi o tym nie powiedział? ____________ Życie to ciągle umieranie - Karion
A jazda samochodem to ciągłe wysiadanie - Domius |
|
|
|
|
Wysłany: Poniedziałek 07 Styczeń, 2008 21:40 |
|
|
Whitefire napisał: | Słyszałem, słyszałem! System, jak system, ale pomysł wprowadzenia realiów słowiańskich to rewelacja. |
A pomysł stary jak RPGi w Polsce, bo przed Arkoną był jeszcze "Zły Cień: Kruki urojenia" - czasem można jeszcze na Allegro trafić. |
|
|
|
|
Wysłany: Poniedziałek 07 Styczeń, 2008 21:57 |
|
|
Ale o Arkonie niektórzy słyszeli, a o Złym Cieniu nie - ja w każdym razie
Dobry to system? ____________ Życie to ciągle umieranie - Karion
A jazda samochodem to ciągłe wysiadanie - Domius |
|
|
|
|
Wysłany: Środa 09 Styczeń, 2008 0:44 |
|
|
Jak widać - bardzo mało znany . Z tego, co słyszałam od znawców "słowiańszczyzny", lepszy od "Arkony". Ale możliwe, że "młodym" i "rpgowym" podobać się będzie mniej - bo nie tak kolorowy/baśniowy/cokolwiek. Ciężko mi oceniać, bo podręcznik miałam w rękach "na chwilę" i dawno temu. A "Arkonę" też tylko przeglądałam.
Tak czy siak - jeśli ktoś naprawdę lubi klimaty słowiańskie, to "Zły Cień" jest chyba pozycją obowiązkową. Warto poszukać w sieci informacji - wiadomo, "google Twoim przyjacielem" . |
|
|
|
SutenerMieszkaniec Krain
Płeć: Posty: 12 Chowaniec0 Miedziaków
0 Denarów
0 Dukatów
|
Wysłany: Środa 11 Czerwiec, 2008 0:27 |
|
|
Złego Cienia to juz nawet najstarsi górale nie pamiętają, hehe. System był pisany w kilka wieczorów przez ludzi, którzy po jakiejś imprezie wpadli na pomysł, żeby swoje debaty z libacji przenieść na papier. No i się udało... przenieść myśli, bo sama gra była bardzo niedporacowana, wręcz niegrywalna, jeżeli trzymaliśmy się podręcznika. Chodziło o sam pomysł a to stanowczo za mało, żeby znaleźć wydawnictwo a tym bardziej utrzymać się na rynku.
Z Arkoną było trochę inaczej, bo w kręgach rpgowców wkęconych w klimaty blackmetal/neopogaństwo szybko rozniosła się plotka o pracach nad systemem w takowych realiach. No i ludzie zapeszyli, bo wyszedł cudowny wizualnie podręcznik z logicznymi błędami, literówkami i faworyzacją jednej ze stron konfliktu. Może autorzy po cichu liczyli na wydanie poprawionej edycji i większy zysk, może fanom bardziej przypadły do gustu Wiedźmin/Dzikie Pola, może podręcznik składało 5 osób z których 3 nie wiedziały o co chodzi, a może to sprawa konfliktu miedzy Portalem a Valkirią... no nic, w każdym razie nie wypaliło na taką skalę, jaką prognozowano, więc Arkona zajęła pozycję wśród tzw. systemów dla pasjnoatów o konkretym guście.
Whitefire napisał: | natomiast gracze, którzy szukają typowej fantasy, też nie będą zadowoleni (no bo ileż można jechać na samych babach jagach) |
Zależy co rozumiesz przez "typową fantasy", bo świat Arkony jest akurat bardzo fantasy. Historia, jak i codzienność Arkony opisane w podręczniku wskazują, że świat Słowiańskich legend regularnie gwałci ludzką rzeczywistość. Pomijając manifestacje boskich mocy i czarów, przeciętnych mieszkańców kraju Polan nie dziwi widok Stolema, Wiły, Dziwożony czy Krzata (którymi można zagrać ). Nie dziwi ich także, ale na pewno przeraża, widok wampirów, wilkołaków i reszty kilkudziesto stronicowego bestiariusza. Istoty fantastyczne i magia są w Arkonie na porządku dziennym.
Podobnie jest z chrześcijańskim światem. Z tym, że o ile część istot przybyłych z Niwii jest przyjazdna dla Słowian, to dla wyznawców ukrzyżowanego Boga magia ludów wschodu pozostaje zawsze wroga. Nie pojmują tego, co dzieje się na słowańskich ziemiach, ale widzą efekty w postaci gromów z nieba ciskających w ich kolumny wojskowe czy nagie, skrzydalte dziewki przyglądające się im podczas marszu wgłąb Lechistanu. I czują się, rzecz jasna, nieswojo.
Lidia napisał: | Problem z 'czasami przedchrześcijańskimi' polega na tym, że wiadomo niewiele (...) Pojawia się sporo pytań bez odpowiedzi, sytuacji kompletnie niejasnych, których archeologowie albo nie tłumaczą, albo tłumaczą każdy inaczej (...) Zagadek jest dużo, niektóre potrafią spędzić sen z powiek, dlatego dobrze, że jest Arkona. System osadzony w takich realiach daje pewne oparcie w historii, ale pozostawia sporą swobodę. |
Właśnie. I tutaj wyszedł romantyzm autorów, którzy z góry narzucili, że Słowianie są cacy a Niemcy to świnie, serio. Obraz pogan jest mocno wyidealizowny. W sumie nie byłaby to wada, gdyby nie fakt, że autorom zależało na możliwości grania także tą chrześcijańską stroną. A wypada to troche blado, bo informacje o "cywilizowanej" części Europy są chaotycznie poukładane i niekompletne.
Podsumowując, lubię Arkonę i mam do niej sentyment, ale system nadaje się do grania po przeróbkach w mechanice i wymaga pewnej umowności między graczami a MG, jak i przynajmniej odrobiny zaintersowania mitologią bądź cywilizacją Słowian. Mimo wszystko system nie upadł bez powodu... ____________ The rest is silence.
William Shakespeare - Hamlet |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|