Użytkownik: Hasło: Rejestracja
Rozdział 4 - Bohater

« Wstecz | |  7. Punkty Doświadczenia (PD)  | | Dalej »


     1. Fizyczne PD
     2. Inne PD

Punkty Doświadczenia, w skrócie PD, to punkty przydzielane przez MG po każdej sesji (lub, w razie pilnej potrzeby nawet w trakcie). Podstawowym założeniem istnienia PD oraz sposobu w jaki się je przyznaje jest żelazna reguła, że używanie konkretnej cechy skutkuje podniesieniem jej poziomu. Punkty doświadczenia są zapisywane na przedniej stronie Karty Bohatera. Następnie, w ramach dozwolonych opcji, Gracz może je wykorzystać do podniesienia wartości cech swojego bohatera.

Są dwa rodzaje PD: fizyczne i inne. Jedne można zamieniać na drugie kosztem 2 do 1 (czyli 100 P fizycznych 50 innych, a 100 innych 50 fizycznych).





Fizyczne PD

Są to punkty uzyskiwane za fizyczne osiągnięcia bohatera. Są one potrzebne głównie przy rozwoju cech fizycznych. Można je także wykorzystać przy rozwijaniu cech związanych z walką oraz przy podnoszeniu cechy Zwierzęta. MG przydziela je za:

1) Pokonanie przeciwników w walce. Każda napotkana istota ma odpowiadającą jej ilość PD, która z grubsza oddaje, jak trudno jest ją pokonać. Liczba ta może być zmodyfikowana przez MG na podstawie jego oceny wysiłku, jaki bohater włożył w osiągnięcie sukcesu. Jeżeli więcej niż jeden bohater przyczynił się do sukcesu, punkty za przeciwnika powinny zostać rozdzielone po równo, chyba że któryś z nich wykonał wyraźnie trudniejszą - lub łatwiejszą - część zadania. W przypadku pokonania wyjątkowo potężnych przeciwników można decyzję podziału PD pozostawić zainteresowanym graczom. Ostateczne potwierdzenie powinno jednak należeć do MG.

W wypadku pokonania przeciwnika przy pomocy łuku, ilość PD przyznana za przeciwnika może być zmniejszona - maksymalnie o połowę.

2) Ćwiczenia. Bohater może sam dbać o swoją kondycję fizyczną, trenować walkę np. mieczem lub strzelanie z łuku. Zależnie od intensywności ćwiczeń, zwykle bohaterowi należy się około 5 PD na godzinę treningu. MG powinien jednak w czasie Gry pamiętać o realizmie: bohater, który przedarł się właśnie przez głęboki bór, pokonując smoka i ratując zabłąkaną księżniczkę z rąk kilku setek śp. zbójów, nie będzie miał szczególnej ochoty na dalsze umęczanie się robieniem pompek w świetle księżyca (no, chyba że rysy charakteru wskazują na wybitny ascetyzm...). Do MG należy decyzja, czy bohater faktycznie jest na tyle zdeterminowany, by ćwiczyć pomimo zmęczenia.

3) Trudy wędrówki i codziennego życia. Całodzienne przedzieranie się przez podmokłe trzciny, poranne rąbanie drwa, polowanie - to wszystko hartuje bohatera. Zazwyczaj MG musi ocenić wartość tych czynności według własnego uznania. Za wytyczne warto przyjąć, że za dzień wypełniony głównie konną jazdą gościńcem należy się około 5 PD, natomiast za samotne brnięcie pieszo po górach w czasie śnieżnej zamieci: nawet do 50. Większość dni spędzanych przez bohaterów prawdopodobnie przyniesie im od 1 do 15 PD za dzień.

4) Inne akcje, w których bohater wykazał się siłą fizyczną, zręcznością, refleksem - najprawdopodobniej zdając trudny test na którąś z cech fizycznych.

do góry




Inne PD

Są to punkty potrzebne głównie do rozwoju cech niefizycznych. Można ich również użyć do rozwijania cech związanych z walką oraz Refleksu.

MG przyznaje je:

1) Za twórcze myślenie, umiejętność planowania i szczególne pomysły, zwłaszcza takie, które były istotne dla akcji Gry lub pomogły drużynie wybrnąć z trudnej lub niebezpiecznej sytuacji. Za przeciętny pomysł można przyznać około 5 PD, za wybitny - nawet 20 i więcej. Dobry plan zwycięstwa ze znacznie potężniejszą armią przeciwnika może przynieść i po kilkaset PD każdemu Graczowi - zwłaszcza, jeśli faktycznie wygrają.

Zdobycie ważnej informacji lub pomysł, jak ją zdobyć, też mogą przynieść parę PD.

2) Za użycie magii. Zazwyczaj, na każde 10 użytych na czar punktów Mocy, powinno się dostać 1 PD. Odnosi się to jednak wyłącznie do tych wypadków, w których Gracz rzeczywiście wczuwa się w postać Maga. Odgrywanie roli Maga nie oznacza wcale szastania magią na prawo i lewo; osłabianie własnej woli nie jest bowiem uczuciem przyjemnym.

Za pokonanie przeciwnika przy pomocy magii MG powinien przyznawać nie więcej jak połowę możliwych do uzyskania za niego PD, chyba że przeciwnik dysponuje potęgą znacznie przekraczającą poziom bohaterów. Jeżeli bohater do pokonania przeciwnika użył zarówno magii, jak i siły fizycznej (np. miecza), MG powinien rozważyć jak bardzo oba sposoby przyczyniły się do zwycięstwa i przydzielić PD odpowiednio do tego.

3) Za wymyślenie nowego sposobu na użycie magii - czyli wymyślenie nowego "czaru". MG powinien uprzednio określić, jak trudno było ów nowy czar wymyślić i jak dużo czasu zajęło to bohaterowi. Zgodnie z tymi ustaleniami, powinien przyznać PD. Zwykle rozpiętość jest tu bardzo duża: od 10 do 100 i więcej. Przyznając te punkty, MG powinien pamiętać, że nawet prosty czar dla Maga o niskiej ZM jest niełatwy do wymyślenia - i odwrotnie, proste czary nie stanowią wyzwania dla Maga o wysokiej ZM. Błahostką jest też wymyślenie nowego czaru w sytuacji, kiedy Mag zna już inny, podobny. Zaś za ten sam czar, po prostu użyty z inną siłą, nie powinno się doliczać żadnych PD.

4) Za napotkanie nowego zjawiska lub stworzenia można bohaterowi przyznać od 1 do 20 PD.

5) Za naukę i czytanie ksiąg. Bohater może dbać o swój rozwój intelektualny; może czytać księgi, dumać nad filozoficznymi problemami, uczyć się przeróżnych rzeczy. Często będzie pobierał nauki u mistrza lub w jakiegoś rodzaju szkole. MG musi sam ocenić przydatność tej wiedzy (jedna książka może przynieść 500 PD, inna tylko 5).

6) Niewielkie ilości PD można zdobyć także za ciekawie przeprowadzone rozmowy lub błyskotliwe przemowy. Bohater-chłop, który uzyskał audiencję u króla, na pewno powinien dostać choć 10 PD. Przemowa dowódcy, która porywa armię do walki, może zostać oceniona jeszcze hojniej.

7) Za akty serca i ratowanie życia. Zaryzykowanie życia własnego bohatera dla ocalenia innego (lub taka poważna próba) powinno zostać nagrodzone co najmniej 100 PD!

8) Za utrzymanie zgodnego ducha w drużynie MG może przydzielić do 10 PD za jedną sesję.

9) Jeśli MG tak zadecyduje, może również przyznać do 50 PD za to jak Gracz się spisał podczas sesji (lub więcej, jeśli sesja była wyjątkowo długa). Przy ocenie gry MG powinien wziąć pod uwagę jak dobrze Gracz wczuwał się w rolę swojego bohatera, czy starał się myśleć i działać jak on. Warto też zwrócić uwagę, czy postać Gracza była aktywna, i czy sam Gracz brał udział w Grze, czy tylko siedział rzucając czasem słowem, a czasem kostką. Z drugiej strony, niedopuszczanie innych do głosu również nie powinno zasługiwać na pochwałę - i punkty. Generalnie, MG powinien opierać się na wrażeniu, jakie wyniósł z sesji. Punkty tego rodzaju można dzielić po równo pomiędzy fizyczne a inne.


do góry


« Wstecz | |  7. Punkty Doświadczenia (PD)  | | Dalej »



Nasi użytkownicy napisali 76988 wiadomości na forum oraz dodali 442 publikacji.
Zapisało się nas już 1954

Ostatnio do paczki dołączył Apicula

 
Po stronie kręci się 1 osób: 0 zarejestrowany, 0 ukrytych, 1 gości.
 


       Dział RPG:

   •   System RPG Mythai Starter
   •   System RPG Mythai:
        •  Rozdziały:
               •   1 - Wprowadzenie
               •   2 - Dla niecierpliwych
               •   3 - Gra
               •   4 - Bohater
               •   5 - Walka
               •   6 - Magia
               •   7 - Księga Wiedzy
        •  Dodatki:
               •   A - Przedmioty
               •   B - Postacie i potwory
               •   C - Prowadzenie sesji
               •   D - Słowniczek
   •   Świat Mythai
   •   Pomoce
   •   Przygody
   •   Download podręczników RPG
   •   Humor
   •   Publikuj »
  
Strona główna | Mapa serwisu | Wersja tekstowa | O stronie | Podziękowania
Sponsoruj mythai.info | Informacje o prawach autorskich | Kontakt

© 2004 - 2016 Mariusz Moryl

Ten serwis wykorzystuje pliki cookie w celu ułatwienia identyfikacji użytkownika.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
 
zamknij
Masz nowych listów.